Karbonová fólie > Návod na lepení

Návod na lepení

Místo, na které budeme lepit nejprve důkladně očistíme lihem nebo vodou se saponátem (Na 1 litr vody asi 15 kapek Jaru).

Menší kusy fólií (do 2dm2) nebo karbonové samolepky do 30 cm délky

lepíme vždy raději „na sucho“. Pokud lepíme řezanou samolepku s přenosovou (průhlednou) fólií, nejprve opatrně stáhneme bílý podkladový papír (ne fólii!) a okrajem přiložíme na lepené místo a přilepíme. Samolepku přihladíme přes přenosovou fólii plast. kartou (kreditní). Přenosovou fólii opatrně sejmeme a nálepku ještě vyhladíme kartou s filcem. Ale pozor, pokud samolepku „na sucho“ jednou nalepíme, není prakticky možné ji bez poškození odlepit a nalepit znovu.
U karbonové fólie (bez přenosové fólie) Stáhneme podkladový papír a okrajem přiložíme na lepené místo Přihlazováním kartou s filcem (případně kartou omotanou bavlněným kusem látky) přilepíme.

Samolepky karbon fibre a fólie (fibre a metal) větších rozměrů nad 40cm

délky lepíme na „mokro“ (s výjimkou lepení na sklo!). Nejprve opatrně stáhneme bílý podkladový papír (ne fólii!) lepidlo na fólii pokropíme vodou se saponátem (při lepení na sklo vždy čistou vodou!), a samolepku a přesně umístíme. Poté nálepku opatrně přes přenosovou fólii stěrkujeme a vytlačujeme vodu a bubliny od prostředka ke krajům kartou s filcem. Samolepku necháme nějaký čas přilnout a až poté se opatrně pokusíme sejmout přenášecí fólii. Pokud části samolepky ještě nedrží na podkladu a odlepují se s přenášecí fólií, necháme ji ještě schnout (dle potřeby několik minut až hodin). Po sejmutí přenosky nálepku na závěr vyhladíme kartou s filcem. Požadované přilnavosti dosáhne samolepka až po vyschnutí - minimálně 24 hod při teplotě 25°C .

Při lepení okenních sloupků a karbonové fólie (fibre a metal) na lak

na okenní sloupky, kapoty, střechy, prahy a jiná zaoblená místa, doporučujeme si připravit roztok vody se saponátem i roztok izopropylalkoholu (do 2 malých rozprašovačů). Při lepení na okenní sloupky je třeba u většiny automobilů částečně uvolnit a povytáhnout těsnění stahovacího skla dveří (při uvolňování musí být okno stažené do co nejnižší polohy. Z připraveného kusu fólie sejmeme podkl. Papír a pokropíme vodou se saponátem i roztokem izopropylalkoholu a umístíme na požadované místo. Pokud lepidlo ihned lepí – nemůžeme fólii umístit, stáhneme ji zpět a pro snížení lepivosti postříkáme vodou se saponátem. Naopak pro urychlení lepení kropíme lepidlo roztokem izopropylalkoholu. Tímto způsobem můžeme dle potřeby (např.bubliny) fólii částečně zpětně odlepovat a podstříkávat příslušným roztokem abychom dosáhli kvalitního výsledku. Během lepení samozřejme fólii vyhlazujeme od prostředka ke krajům kartous filcem. Při lepení zaoblených částí fólii oparně zahříváme fénem nebo horkovzdušnou pistolí a přitlačujeme prsty přes bavlněnou látku. POZOR! při lepení karbonu METAL horkovzdušnou pistoli nepoužíváme. Případné bubliny lze na závěr opatrně propíchnout a vytlačit. Požadované přilnavosti dosáhne fólie až po vyschnutí – - min 24 hod při teplotě 25°C.

Karbonová 3D folie

Folii lepíme suchou cestou bez použití aplikačních kapalin na čistý odmaštěný povrch při teplotě 16 - 25 stupňů. Při instalaci na zaoblené části, folii tvarujeme velmi mírným natahováním a postupným přihlazováním filcovou stěrkou, kartou s filcem popř. kusem flanelu nebo textilní rukavicí.
Karbon lze opakovaně odlepit a znovu přilepit !
Pokud je po odlepení folie zdeformovaná, zahřejeme ji horkovzdušnou pistolí na teplotu cca 50 stupňů. Vrátí se zpět do původního tvaru a můžeme lepit znovu. Různé defekty lze tímto způsobem bez následků opravit. Větší bubliny je vhodné rozdělit do menších, které opatrně a pomalu přitlačujeme. Vzduch z těchto malých bublin pojme speciální lepidlo se vzduchovými kanálky. Folie je velmi dobře tvarovatelná i bez zahřívání, takže použití horkovzdušné pistole nebo fénu, doporučujeme pouze na extrémně zaoblených místech např. prolisy, výstupky, šrouby, nýty, záhyby, zakončení a okraje folie. V těchto případech folii zahříváme opět na teplotu 50 stupňů.
Pozor na příliš vysokou teplotu horkovzdušných pistolí !
Okraje folie odřežeme odlamovacím nožíkem.

Na závěr je bezpodmínečně nutné zafixovat všechny okraje, prolisy a kritická místa zahřátím folie na cca 100 stupňů !!!
Při instalaci na karoserie by pro důkladné přilnutí folie měl vůz 18 hod. zůstat v suchu při teplotě min. 17 stupňů.

Důležité zásady při lepení

Ideální teplota pro lepení je 18 – 25 stupňů. Nikdy nelepte na „mokro“ pod +10°. Nedoporučujeme lepit ani při teplotách nad 30°, nebo na přímém letním slunci. Velmi důležitá je také teplota podkladu – v zimních měsících je vhodné nechat studené vozidlo v garáži nebo dílně před lepením ohřát.
Lepte jen na čistý odmaštěný povrch nejlépe lihem nebo vodou se saponátem. Technický benzin není vhodný – obsahuje příměsi.
Lepte pouze na hladké plochy – sklo, lak apod. Na hrubém povrchu – některé nárazníky, palubní desky, plasty, nebude mít folie požadovanou adhezi a životnost.
Příliš mnoho saponátu ve vodě snižuje adhezi, takže čím vyšší teplota tím více saponátu a naopak.
Na závěr lepení se opakovaně (i po několika hodinách) ujistěte že dobře drží okraje fólií nebo samolepek (především stínítek) – ty jsou pro dlouhou životnost nejdůležitější.
Požadované přilnavosti dosáhne fólie nebo samolepka až po vyschnutí min 24 hod při teplotě 25°C. Po tuto dobu vůz se samolepkami nemyjte. Během schnutí by také vozidlo nemělo být na dešti. Na autoskla se samolepkami v zimě nepoužívejte škrabky!

Potřebné nářadí

  • Ruční rozprašovač (na květiny apod.)
  • Plastová karta, nejlépe filcová
  • Kousek bavlněné látky nebo flanelu
  • Malý nožík s odlamovacím břitem
  • Izopropylalkohol - k dostání v lékárně (naředit 1díl alkoholu se 3 díly vody), je možné jej nahradit čistou vodou bez saponátu
  • Horkovzdušná pistole nebo alespoň fén (při lepení zaoblených částí)
  • Líh nebo jiný odmašťovací prostředek
V případě jakýchkoliv nejasností nebo potíží při lepení volejte tel:606 109 385
 
 
Viktor Vařecha
varecha@varecha.cz
3M
Global windows film
Global windows film
antiradary

Sportovní vozy - inzerce sportovních aut

Ráj aut - inzerce nových i ojetých aut

Jízdní kola, horská kola